onsdag 27 januari 2010

Skolans Roll i Institutionen Sverige

I Nässjö vill man dra igång drogtester på elever på gymnasiet trots att Skolinspektionen konstaterat att den sortens tester inte är i enlighet med skolans uppdrag eller knappast ens laglig. Skolans påstående att testerna är frivilliga gör inte saken bättre på något sätt. Att neka till en test kommer att innebära att man har något att dölja och därmed är man ju suspekt.

Idén med drogtester i skolan har problem på flera nivåer. Rättssäkerhet vid testning, integritet, relation mellan skola och elever är bara exempel på de mellanmänskliga problemen. De institutionella problemen är minst sagt lika stora.

En skola är en plats för utbildning först och dess huvudsakliga kader av personal består av pedagoger. Dessa är ofta specialiserade på ämnen som svenska eller historia. Många gånger möter och hanterar lärare saker de inte är utbildade för och egentligen heller inte har mandat, lagrum, utrymme eller ens vilja att ta hand om. Ständigt läggs det på skolan och dess personal att lösa de mest skilda problem det inte finns kunskap om. Relativt ofta gör man också detta utan att tillföra lärarna och den övriga personalen de befogenheter de behöver för att genomföra de krav som ställs.

Drogtester är ett sådant exempel. Skolan har inga befogenheter, inga lagrum och inga lokaler för att genomföra den här sortens tester. Skolan kan dessutom inte övervaka eller verifiera den här sortens tester på ett rättssäkert sätt. Skolan har heller inte drogtestande som sin uppgift. Det finns andra myndigheter och föräldrar vars ansvar det är att besluta om åtgärder för barn & ungdomar som hamnat på glid.

Den nuvarande situationen i skolan är djupt beklaglig och en del av problemet är att skolan ålagts att lösa saker som ligger på föräldrar, socialtjänst, barn & ungdomspsykiatri och andra experter. Skolan själv måste ta på sig ett stort ansvar för detta eftersom skolan ofta gör ett amatörmässigt försök istället för att lämna över till berörda myndigheter eftersom skolor tenderar att vara oerhört rädda för att bli anmälda till skolverket.

Den kapitulerade föräldragenerationen måste även den erkänna sitt ansvar. Varför behövs rastvakter på gymnasierna –denna frivilliga skolform? Varför pimplar ungdomsgenerationen godis & läsk på ett sätt som gör dem sockertrippade hela dagarna? Varför läser ni inte med era barn och stöttar dem i att åtminstone kunna läsa så mycket att de i tonåren klarar en vanlig dagstidning eller NE? Varför måste lärare hjälpa tioåringar att skära kött i matsalen eftersom deras föräldrar uppenbarligen inte behagat lära sina barn att äta med kniv och gaffel? Skolan skall fostra och skolan skall undervisa men det börjar hemma.

Skolan skall inte ta över fler arbetsuppgifter den inte är kompetent att hantera. Drogtester är absolut inget skolan skall beblanda sig med av alla ovannämnda skäl. Föreligger det drogmisstankar bör dessa överlämnas till socialtjänsten och så får de hantera saken.

Allt annat är både rättsvidrigt och rättsosäkert.

Mer om detta finns på bland annat SYDSVEnSKan

2 kommentarer:

  1. Jag fattar inte riktigt varför det är så viktigt för skolan att ta reda på vilka elever som tar droger och vilka som inte gör det.

    Varför vill skolan veta vilka elever som tar droger? Vad ska skolan göra med informationen?
    Extra hjälp och stöd för dom som tar droger? Eller ska dom helt enkelt kasta bort knarkeleverna eftersom att dom troligtvis inte kommer lyckas ändå?
    Information är bara om du kan använda den och vissa saker vill man inte veta.
    Kim

    SvaraRadera
  2. Just så
    Det är inte skolans uppgift att jaga droganvändare.

    SvaraRadera