söndag 3 oktober 2010

The Stars My Destination

smd

När jag som barn lämnade barnboken var Sci/Fi den genre som lockade och pockade. Jag läste Asimov och Heinlein och hade enormt svårt för att hitta nya böcker då så lite var översatt som jag själv kunde hitta som nio-tioåring. En av de böcker jag skulle ramla på var Alfred Besters “Tigermannen”

Boken om den hämndlystne Gully Foyle skulle sedan följa mig genom livet utan att jag egentligen kunde komma ihåg vad den handlade om. Det enda jag egentligen mindes var att han var riktigt arg och att han “Grantade”, hoppade mellan det ena stället och det andra med viljans hjälp.

När jag så ramlade på den under mina bokussökningar kunde jag inte låta bli att köpa den igen och därmed läsa den trettio år senare fast den här gången på engelska. Det är fortfarande en fantastisk bok. Numer kommer jag ihåg så mycket mer och därmed har den bild jag hade av boken förändrats radikalt.

Två världar, två bilder och en enda bok – det händer inte ofta…

The stars my destination

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar