fredag 16 november 2012

Bland dinosaurielämningar i skolvärlden

Under en svensklektion för en vecka sedan i en sjua kom det på tal hur saker och ting ibland fungerar i klassrum och lite ytterligare diskussion om pojkar, flickor och allt däremellan. Av vad som framkom där blev jag tvungen att ställa frågan om hur många flickor som tidigare placerats jämte pojkar i avsikt att lugna ner dessa. Svaret kom omedelbart och utan tvekan; de flesta. Milt förvånad ställde jag frågan igen med förtydligande och fick samma svar. På ett sätt borde jag inte vara förvånad men jag tänker jävlarimig bli förbannad. Förutom att den här sortens beteende från läraren är obildat, stenålders, korkat, förnedrande, förminskande och allmänt idiotiskt är det också en av de där sakerna som cementerar och förstör för både damer och herrar i dessa klasser.

Det är inte konstigt att pojkar inte mognar eftersom det inte ställs krav på dem att mogna. Således får de knappast en chans eftersom tanten i katedern utser hjälpmorsor till varenda ung Zerg. Och varför skall damerna i klassen lägga värdefull tid och möda på att störas av någon vars uppförande det står en snubbe längst fram och har betalt för att hålla ordning på? Enkel slutledning ger att alla förlorar på den här formen av dinosauriepedagogik. Tyvärr lever den tydligen och har det bra i vissa klassrum. Till ”kollegan” i det klassrummet vill jag allvarligt rikta uppmaningen att uppdatera sig, ändra taktik eller lämna så att resten av oss slipper att klä skott för den här formen av dumheter.

En klok kollega till mig kommenterade saken och berättade om en matematiklass där han varit tvungen att förbjuda damerna att låna ut pennor till herrarna. Efter ett mindre antal lektioner var problemet löst och herrarna hade blivit lite äldre. Det går inte att låta bli att fundera över om den ”omognad” som tillskrivs pojkar är lika socialt konstruerad och falsk som den kvinnliga simultanförmågan. Kanske är det så att pojkar mognar senare därför att dessa inte förväntas mogna och att de inte ställs till ansvar för sitt uppförande på samma sätt som flickor. Nåväl…

Till nästa ”kollega” som använder flickor som hjälplärare eller ordningspolis i sitt klassrum vill jag lämna följande tankebild:

kollegial

2 kommentarer:

  1. Säg det med bestämda platser till våra lärare,man känner sig fan som en treåring bara för några pucko till killar inte kan växa upp på lektionerna...

    SvaraRadera
  2. Fasta platser och folk som löjlar sig på gymnasiet låter som att ett visst klientel borde avhysas pronto från klassrummet...det är ingen jävla lekskola...

    SvaraRadera