torsdag 18 augusti 2011

Om mat och njutning och lite lokalreklam

Hörby är på många sätt en paradox. Ett misshandlat läge, konstiga tidigare satsningar bort från Malmö och annat som ligger i historien borde tagit död på alla strävanden och förpassat byn till hålornas helvete men men riktigt så enkelt är det nu inte…

Bland många saker som kan nämnas som minst sagt fantastiska i Hörby är dess enorma fritidsgård, simhallen, och spontanidrottsanläggningen. På den privata sidan har jag avnjutit saker såsom La Cafés eminenta mackor och mycket njutbara espresso.

Kort sagt finns det en hel del att hämta i vår lilla by. Något som fick det att spritta av glädje i mig var att det öppnat en riktig köttaffär. För de av oss som har lite ålder eller bor så till att vi har haft tillgång till kött över disk så är en delikatessbutik något att värna.

imageHäromdagen köpte jag två välhängda biffar, vilka jag avnjöt medelst lättfrästa primörer, pommes frites och en enkel skysås. Den totala lyckan som infann sig när jag satte tänderna i kött som inte gasats utan istället fått tid att andas och på så sätt möras var en sådan där liten extrakick som man bara inte bör vara utan.

Att ha tillgång till god mat och goda råvaror är ett privilegium som Hörby bör vara rädd om. Det höjer byns status och erbjuder en servicenivå på den högre skalan. Att både fläsk och nötfärs är färskmald och dessutom billigare än i den vanliga matbutiken är ju inte heller fel…

Besök Delikatessen i Hörby och få kött som smakar som det skall smaka

4 kommentarer:

  1. Låter härligt! Vi äter välhängt lamm- och baggkött i väntan på att våra ungtjurar ska växa på sig. Tack vare att gubben slaktar och styckar så behöver vi inte blanda in någon annan. Det är skönt, för mer närproducerat än så här blir det inte :-D

    Kramar från mig <3<3<3

    SvaraRadera
  2. Helt underbart med egna lamm och ännu bättre när man får stycka det själv så att man får de bitar man vill ha och samtidigt vet att allt är ok

    SvaraRadera
  3. Språkpetimetern i mig bara undrar - borde det inte vara Le Café?

    SvaraRadera
  4. Stefan du har naturligtvis rätt det borde heta Le men stället i Hörby heter La så med det...

    SvaraRadera