lördag 24 april 2010

Lagen – Djurplågeri & Bluffmakare

Idag fälldes de män/pojkar/apskaft som torterat ihjäl ett par kaniner. Personligen mår jag illa när jag tänker på den skräck de här puckona orsakat och min spontana reaktion är att jag hoppas att någon ger dem duktigt med spö när de väl åker in. Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på vad som händer sedan. Egentligen måste det ju vara fel på dessa herrar och därmed lär det inte göra någon som helst skillnad att de får krypa bakom galler någon månad eller så. Vad jag skulle vilja se är en koll på de här herrarna så att vad det än är som gjort dem så empatilösa elimineras innan de åter får fritt vandra bland oss andra. Skalar jag av mig hatet, hämnden och resten av bagaget så inser jag att detta torde vara det vettiga. Det skulle i och för sig säkerligen innebära att de satt på statens bekostnad betydligt längre men poängen är att det egentligen inte hjälper att straffa utan att förändra.

Naturligtvis, och detta borde kunna göras genast, så bör dessa puckon diskvalificeras från att ha djur överhuvudtaget – man skulle till och med kunna tänka sig djurbesöksförbud. På så sätt är det enkelt att se till att dylika klantskallar inte kommer i närheten av saker de inte kan hantera exempelvis hundar.

Lämnar vi djurplågarna så ramlar man på bluffmakarna som vill sälja gulsåpa för tretusen spänn eller “RÅDGIVNING” som leder till enorma räkningar. Hela systemet fungerar eftersom man både som privatperson och ännu mer som företagare får problem med inkassobolag och betalningsanmärkningar om man inte gör rätt när man bestrider fakturor. Det vore en smal sak att ordna så att man hos kronofogden och inkassobolag kunde svartlista oseriösa företag samt att man snabbare kunde belägga fanskapen med näringsförbud. På så sätt försvinner den statliga torpeden i bakgrunden som dessa kräk kan använda mot sitt offer. Ibland är lösningar enkla.

Vi andra kan hjälpa till genom att ringa dessa företags ägare mitt  i nätterna – beställa deras varor via falska adresser samt lämna ifrån oss falska kontonummer, infekterade brev och så vidare. Gör livet kostsamt för bluffaren. Gör livet besvärligt och dyrt.

Lev väl

M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar