söndag 4 april 2010

Myten om lärarens sommarlov och ferietjänsten

Har du hållit ett föredrag på mellan tjugo och fyrtio minuter inför en mer eller mindre svårflirtad publik någon gång? Hur lång tid skulle du vilja ha för att förbereda ett sådant föredrag? Om du dessutom skulle utvärdera och bedöma dina tjugosex åhörare på det ni talat om och arbetat med samt klura på hur man går vidare för att till slut döma dessa med ett betyg som antingen släpper dem vidare eller dömer dem till ett års förlängning och i värsta fall utvisning genom utslagning. Är det inte då rimligt att du lägger en deltid på att arbeta med just dessa uppgifter noggrant och koncentrerat?

Jag älskar mitt arbete men avskyr hur det framställs ibland. Det är också irriterande att anklagas för att vara en latmask eller en glidare. Däremot erkänner jag att det i den moderna världen inte alls är nödvändigt eller ens möjligt att sitta på sin arbetsplats för att göra sitt jobb. Jag pratar med elever på MSN och Facebook, något jag inte vill göra på skolans övervakade datorer. Det går inte att arbeta med bildbehandling på skolans datorer. Det går inte att högerklicka eller använda bokmärken i browsers. Det går för den delen inte att högerklicka alls. Med andra ord arbetar jag ibland hellre hemifrån än i skolan på grund av att skolan inte har de verktyg jaq behöver för att utföra mitt arbete och naturligtvis därför att kommunala datorsystem generellt är undermåliga och ritade av idioter.

Förutom detta skulle man kunna säga att om jag tog all tid jag lade på skolan utanför skolan skulle jag få så mycket övertid att jag lagom till sommaren skulle kunna kompa ut mer tid än vad jag har nu. Semestertjänst skulle dessutom låta mig ta ledigt på ett helt annat sätt än n u när vi följer loven. Ett exempel på hur det fungerar finns att läsa om HÄR
Så visst ha gärna tankar om arbetstid och jag har inget emot att få mer tid med mina elever. Men tvinga mig inte att putta fler fåniga planer, arbeta med undermåliga amatörprogram eller låtsas att det går att göra bra lektioner om dessa inte planeras och förbereds...
Fråga mina elever - De vet
M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar