söndag 8 augusti 2010

Björklund behöver lite koll

Föräldrar tvingas sitta med i skolan säger Jan Björklund när han är ute och talar.

Dumheter. Sätt in lärarresurser på låg & mellanstadium - låt folk gå om ett år om de inte löser grunderna och släpp den anala fixeringen vid engelska för att komma in på gymnasiet. Befria speciallärare & kuratorer från scheman och låt dessa själva styra sin tid och sina insatser. Ge skolan rätt att utreda problem även om inte föräldrar vill detta. Knyt Socialtjänsten närmare skolorna och bygg om Barn & Ungdomspsykiatriska så att denna kan ta hand om de barn skolorna faktiskt inte har kompetens att klara av. Definiera sedan yrkena så att skolan slutar sitta med händerna i tusen syltburkar de inte klarar av att reda ut. Sluta låtsas att alla är lika och sluta för all del låtsas att alla kan samma sak på samma tid. Hjälp folk att göra studieval som faktiskt leder fram till något och hjälp folk att hitta sina förmågor… Alla dessa ungar med fantastiska förmågor som motas i dörren därför att de fick usla betyg i något eller inte kan något. Själv kan jag inte idrott men det har inte hindrat mig från att sjunga. Jag kan inte ett piss om fåglar eller träd i Sverige eller landskap eller några jävla residensstäder men ändå så kan jag odla min sallad, ta körkort, laga mat, måla tavlor, träna aikido, undervisa i engelska och svenska och så vidare. Min poäng är att vi gör för lite för att kolla vad som funkar, för mycket om vad som inte funkar och sedan lägger vi en jävla massa resurser på att lära fel människor fel saker.

Blogger Labels: Björklund,Föräldrar,mellanstadium,gymnasiet,Socialtjänsten,Ungdomspsykiatriska,kompetens,Definiera,yrkena,händerna,Sluta,Hjälp,Alla,ungar,Själv,idrott,fåglar,Sverige,residensstäder,sallad,resurser,människor,saker,engelska,dessa,samma,jävla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar