"Organisationen inte hälsosam för lärarna" - Hörby - Skånskan.se
Hörbyskolorna är än en gång i riskzonen för att drabbas av ekonomi som egentligen inte är vårt fel och dessutom i ett läge när vi år efter annat sett våra pengar försvinna i en svindlande takt. Många av de som önskade sig resursförstärkningar på 80 & 90-talet ser med nostalgi tillbaka på den penningpåse som fanns då. Idag finns knappt de resurser som krävs för att vi skall kunna ge våra elever det stöd som de behöver och samtidigt åläggs lärare alltmer kontorstid i form av administration som egentligen handlar om dumheter. Några exempel: Politiker gillar att vi skall skriva planer. Ge mig ett enda exempel på plan vi gör som faktiskt betyder något.
IUP – under de tio år som IUP har funnits som begrepp har den enda som frågat efter en varit en myndighetsperson granskandes IUP. Det går att fortsätta men slutsatsen måste vara att varenda minut lärare sitter och skriver meningslösa papper som bara handlar om att skydda sig från löjliga anmälningar håller dessa lärare från sina elever.
Sedan tycker jag att debatten ibland blir lite snedvriden så jag skulle vilja förtydliga ett par punkter:
Låt oss börja med att resonera om ett par grundpelare som det ibland tycks vara svårt att hålla reda på .
Skolan är inte ett företag vars resultat(oftast och lite snurrigt mätta i betyg) inte nödvändigtvis kan mätas år efter år. Tittar man på betygsstatistik ett antal år tillbaka finner man att det går upp och ner. Nu är allt annat än 100% för lågt men förändringar måste ses i större enheter än ett år eftersom massor av saker tar tid.
Lärare är inte i opposition till sina elever och de arbetar inte på ett av högskoleyrkenas minst lönsamma arbetsplats in spe. Vi gör det för att vi är stolta över vårt yrke och måna om våra elever. Vi lyckas inte alltid men jäklar att vi försöker.
Skolan får massor av problem eftersom vi åläggs mindre effektiva åtgärder och rutiner som inverkar menligt på vår verksamhet. De numer avskaffade idrottsklasserna på Frostaskolan som ett exempel. Ett annat är att inte kunna köpa böcker och annan utrustning till de bästa priserna på grund av usla upphandlingsavtal som exempelvis gör att det tar över sex månader att få levererat kameror som kostar mer än de i den vanliga handeln med sämre prestanda. Det här är bara ett par delar.
När det så gäller resurser är det snarare så att skolan faktiskt saknar massor av just sådana men jag håller med om att det har varit tjatigt ibland. Elever med rätt till särskilt stöd är en sådan grupp som den vanliga budgeten sällan tar hänsyn till. Med den låga lärartäthet som Hörby kommun faktiskt har och den tunna budget som skolorna tvingas leva med finns det inga utrymmen för att plocka in folk när det behövs av olika skäl. De nya betygskriterierna på högstadiet kräver undervisning i och handhavande av digital produktion, bildbehandling och andra It-beroende fält där skolorna inte ens har ett fungerande bildbehandlingsprogram i linje med det som eleverna har hemma. Tillgång till datorutrustning är under uppbyggnad men den är fortfarande sorgligt dålig och nej jag donerar gärna min skoldator till eleverna om jag får tillgång till nätet på min egen i skolans nät så det gör mig inte gladare att ha en skoldator. Jag vill att eleverna skall ha tillgång till datorer.
Som lärare är jag stolt över min skola och ännu stoltare över vad vi åstadkommit under våren och nu i höst. Kom och titta på idéerna, på de nya metoderna, på förändringar i stämning och vänta bara så skall du få se på resultat.
Sno inte mer pengar ifrån oss dock…. Det kostar mer i längden fast från en annan påse………..
Vi har varken råd med att ta hand om våra unga, gamla eller sjuka längre... man behöver inte vara smart för att räkna ut att något är fel ;-)
SvaraRaderaKramar <3<3<3
Råd har vi och det med de pengar som redan finns i systemet om vi bara ser till att de används på rätt sätt. Idag finns det töntar som tvingar poliser att sitta på kontor görandes sysslor som civilanställda borde göra vilket leder till ökade kostnader i andra änden med fler ouppklarade brott. När jag som lärare skall leka tusen dumheter på vuxendagis man kallar kompetensutveckling samtidigt som jag får mindre än fyra minuter elevtid per unge och vecka är det inte konstigt att jag ibland misslyckas. Dessutom vore det bra om staten någon gång sade till vissa föräldrar att det är önskvärt att deras ungar kan enkla saker som att inte spotta på golvet, slänga mat omkring sig eller stoppa svagare kamrater i dass-stolar. Tyvärr har vuxenansvaret fullständigt kapitulerat vilket innebär att skolan måste göra massor av annat som inte har med undervisning att göra.
SvaraRaderaEtt ställe man kunde spara pengar på vore att lägga ner landsting och dessutom göra sig av med alla dessa mellanchefer och annat skräpfolk som sitter i kommunala organisationer därför att man agerar med olika penningpungar. Idiotin i detta gör att den ene tror att den sparar när den andre får betala istället trots att det är samma pengar. Låtsasmarknadsekonomi är långt värre än the real deal.
Ja, det var typ det jag menade!
SvaraRaderaSkulle vi använda våra resurser på rätt sätt så skulle det räcka till alla :-D
Vår familj har klassats nära nog som utomjordingar, eftersom vi vuxna varit så närvarande...
kramar från mig <3<3<3