onsdag 16 november 2011

Litteraturläsning i skolan, Sista delen

Så har dammet lagt sig och de sista texterna är inlämnade. Redovisningar är gjorda och betyg är satta. Det nya systemet med A-F vållade mig en del besvär men till sist landade det väl. Personbeskrivningarna blev riktigt bra och det avslutande litteraturseminariet fungerade över förväntan. När vi så kom till frågan om huruvida det var lönt att lägga ett sådant arbete på gamla böcker var eleverna rörande överens: Eftersom det är historier man talar om mycket är det bra att känna till dem samtidigt som man fått upplevelser man kanske inte själv sökt sig till. När jag ställde frågan till mina nior svarade dessa ungefär likadant.

På ett annat plan kan man fundera över om inte man behöver “Frankensteins Monster” i genmanipulationens tidevarv eller Robin Hoods skattefördelning när de giriga tar för stor del av kakan. Kanske är det som så att det säger något om oss som civilisation, just vilka berättelser vi berättar och väljer att minnas

Själv myste jag lite extra och läste om “Robin Hood” än en gång. Därefter gav jag mig i kast med en bok en av mina elever tipsat om som heter “The Sky is Everywhere” men mer om den en annan gång…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar