torsdag 19 november 2009

Korridor & Kommunikation

Att det skall vara nödvändigt att vakta skolkorridorer tycker jag är synd. Inte så mycket för att jag skulle vilja vara någon annanstans utan snarare därför att det är en syssla som ofta blir gjord i språnget. Ett par lärare sveper korridorerna och pekar, skriker, justerar, skäller, skämtar – men hela tiden på språng.
En dag i veckan hade jag helt plötsligt en halvtimme över...skall jag vara ärlig var det en halvtimme jag egentligen skulle ha behövt till att fylla i ett par rapporter men det funkade inte riktigt så jag knatade ner och satte mig i en korridor istället. Med mig hade jag ritblocket och en kopp kaffe.
Fem minuter senare är jag helt omringad av ungdomar som omväxlande vill prata om att rita och omväxlande vill slänga käft om allt mellan himmel och jord. Själv hade jag vansinnigt trevligt där jag satt och samtidigt slog det mig hur lugnt och stilla det var i den där hörnan där vi satt och ritade.
En stund senare tar jag några av dem med mig till nästa lektion och vi fortsätter i samma stilla lunk som i korridoren. Eftersom det var lugnt utanför blev det också lugnt på insidan.
De senaste tjugo åren har skolan åderlåtits på sådan personal som fritidspedagoger, bibliotekarier och andra vuxna. Samtidigt har en hel del av föräldrarollen förts över till skolan. Vår fostransbit har blivit allt större och samtidigt förvånar man sig över att kunskapsnivåerna sjunker. Jag tycker inte att det är konstigt att elevers läsförmåga sjunker när de inte läser av egen fri vilja. Det är inte heller konstigt att de får svårt att klara matematik när grundbegreppen inte ligger förankrade i dem. Svårigheter med abstrakt tänkande och logik syns tydligt när läroplaner kräver att man skall kunna analysera och dra egna slutsatser om det man läst i de olika ämnena. Dessutom hänger planer sällan med i tid och det som efterfrågas/prövas är inte den kunskap som odlats. En hel del tänk är åldersdiget och skulle behöva bytas ut.
Alltså: vad jag behöver är tid med mina elever. Mer tid i klassrum, mer tid i korridorer och även personal i korridorer som inte är lärare - om inte annat så helt enkelt av den anledningen att det ibland kan vara skönt att kunna tala med någon annan än lärare på en skola. Jag vill undervisa mer och skriva färre papper. En del av detta kostar lite mer pengar nu men skulle spara så oerhört mycket sedan. En del kostar ingenting. Det handlar bara om att fördela om tid och göra något helt annat.
Och till en och annan förälder: En dator fungerar inte utan hårddisk, router, tangentbord eller vad du väljer att plocka bort för att få ungen i säng. Stäng av en timme innan läggdags, samla in mobilerna om inte det heller funkar. Lär dem att laga mat och begränsa deras ätande av socker till helger. Ät tillsammans någon gång i veckan. Jag är rätt säker på att barnen hundra gånger hellre pratar med er än med mig och matbordet är en jäkla bra plats att göra detta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar