tisdag 22 februari 2011

Lovskola dag 1

Lite tveksam inför dagens övningar kastade jag mig in i en bil som efter en stillastående helg bestämt sig för att starta på fel cylinder. Utan tomgång och utan egentlig acceleration tog jag mig till skolan denna första dag på sportlovet.

Kloka och duktiga kollegor var redan på plats när jag kom och det skulle visa sig att även matpersonalen assisterade så att det serverades frukost innan det var dags för skola.

Döm om min förvåning när jag därefter hade ett klassrum fullt med ungar arbetandes i godan ro i stort sett resten av dagen med endast korta pauser. För mig själv blev det ett kryssande mellan ämnen, tidsepoker och språk.

Pinsamt blev det när jag skulle översätta och förklara elmotorer, likström och växelström på engelska….allrahelst när det var 25 år sedan sist när det gäller fysik och motorer har aldrig varit min starka sida.

För ett gammalt Metal-Head borde kopplingen mellan dessa och ett favvis-band varit omedelbar men men man kan inte komma ihåg allt. Numer vet jag i alla fall att det heter Direct Current och Alternate Current eller om man så vill AC/DC……

Det var dock både härligt och nyttigt att se hur väl det här gänget ungdomar arbetade med sin skola och jag hoppas att de upplevde att dagen varit givande…

MER OM FROSTASKOLAN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar