tisdag 26 april 2011

Om att odla sin trädgård

skylt

“Det finns de som bygger sitt tempel inifrån och ut. Andra bygger sitt tempel utifrån och in. Vissa bär det med sig och gör en helig plats av varje punkt de stannar vid på sin resa. Andra bygger först sitt tempel för att sedan utgå från denna enda punkt ut till alla världens hörn liksom solens strålar.”

Ur Clavicula Regis

Solen smeker än en gång dagen och min morgon var en sådan som långsamt och med stor värme förde livsandarna till mitt bo. Överallt gror det, spirar det, frodas det och mer än en gång fnittrar jag förtjust över att saker tycks trivas i min trädgård. Helgens arbete har varit sådant att jag städat lite och byggt lite och satt lite här och där. Själv förundrad över saken har jag fått sällskap och assistans i min trädgård av en kär vän sjordgubbarom mutat in några delar för grönsaksodling. Hon förde också med sig jordgubbsplantor som vi gav plats på en liten kulle. Någon timmes skuttande i skogen försåg oss med stenar och sedan var själva bygget raskt avklarat. Nu är i och för sig detta inte allt som ramlat i jorden under påsken utan det har blivit lite till…

veggies

I de blivande grönsakslanden är planterat lök, rödlök, vitlök, piplök, vattenmelon, rädisor, morötter, bönor, ärtor, vitkål, strankål, sallad, mangold och ett par sorter till av saker jag knappt minns längre…

I min fristad etablerar jag mitt tempel, mitt Khaba där saker lever och gror. Där kan jag bygga och skapa utan att egentligen ta hänsyn till annat än det höga nöjet att göra det jag gör. Och i sanning njuter jag varenda minut av tiden jag lägger i min trädgård…

khaba

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar