torsdag 21 april 2011

Påsklovsskola Final

Underbara, underbara, underbara grasshoppers. Jag vet, skolan är i kris och rubrikerna är svarta men då har man inte tillbringat påsklovet på FROSTASKOLAN tillsammans med vrålcoola kollegor och superbt envisa grasshoppers. DSC00017Med visst våld och ett språk inte alltid lämpligt för klassrum klarade vi av ett irriterande prov i bråkräkning, en bunke kemirester, fick avslutat en uppsats om koncentrationsläger och en om det ädla polisyrket. Förutom detta har vi haft en far och son som under hela veckan arbetat med engelska under en kollegas överinseende och det verkade som en hel del lossnat. Tänk om den sortens genuint samarbete mellan hem & skola vore vardag. Jag är säker på att resultaten sett helt annorlunda ut då.DSC00030 Man lär sig massor under en sådan här vecka. Förutom att jag har haft möjligheten att se exakt hur gärna och hur mycket vissa är beredda att lägga ner på sina betyg så har jag dessutom än en gång fått se sidor av elever jag sällan har tid att uppleva annars. Mellan arbeten hinner vi diskutera allt mellan himmel och jord och det finns tid att faktiskt ha de där samtalen som annars hamnar på undantag. Detta är “livskunskap” fast på riktigt när man kan mötas som människor och som arbetskamrater. Jag har också fått helt nya betygsunderlag för vissa elever som jag fått möjlighet att studera i helt andra miljöer.

Vad är då DSC00019det som gjort att det fungerat såpass väl som det gjort? Naturligtvis har det varit viktigt att ha kollegor som kan sina ämnen och som dessutom tycker att det är jäkligt roligt att arbeta så här. Dessutom har det funnits ett antal riktigt drivna föräldrar som hjälpt eleverna att komma till skolan. En rejäl frukost ordnad av Frida och damerna i köket samt den mycket väl begagnade tevagnen har i sig självt bidragit till mys, arbetsglädje och ork. När vi avslutade dagen idag rekryterade köket lite assistans från ett antal elever som sedan återvände med kladdkaka och glass, av vilket somliga åt betydligt mer än andra (inga namn nämnda hrm). Så när jag lämnade skolan lite strax efter ett var det med tillförsikt inför våren och ett lätt hjärta. Glad över vad som gjorts, stolt över alla dessa grasshoppers och med en förvissning om att jag älskar mitt jobb. Ingenting gör mig så trött, arg och frustrerad och ingenting annat gör mig så genuint lycklig som att se det här varje dag:

DSC00035

GLAD PÅSK GRASSHOPPERS

&
ALLA ANDRA OXÅ

M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar