fredag 25 februari 2011

Lovskola Dag 5 Avslutning

Trött, trött, trött…

När folk som inte arbetar i skolan ondgör sig över att lärare jobbar för lite bygger det ofta på en missuppfattning om vad vi gör. Nåväl, idag var det segt att vakna. Sista dagen till äran hade några av våra grasshoppers fått för sig att vi skulle baka, en övning jag inte är så förtjust i. Jag gjorde sålunda en sockerkaka som jag spetsade med massor av kakao, citronskal, extra mycket smör och massor av finhackad mörk choklad vilket skapade en chokladkaka med extra choklad. Genom att byta ut lite av mjölet mot rismjöl fick dessutom kakan en lite annorlunda textur. Emmely hade gjort kanelbullar och en av våra grasshoppers bakade kladdkaka. Till frukosten hade dessutom vår fantastiska matchef Frida bakat scones så magen och centrum fick därmed sitt innan dagens arbete tog vid.

Så här sista dagen rådde viss trötthet hos de tidigare så entusiastiska grasshoppers som faktiskt varit hos oss hela lovet. Några lyckades dock med att få färdigt både uppsatser och inlämningar, något bildarbete och en mängd matte.

Så här i backspegeln går det att se ett antal positiva effekter av veckans arbete.

En fördjupad diskussion om betyg, uppgifter och hur man genomför olika moment har utvecklats under hela veckan. Dessutom tycker jag ha fått en betydligt större förståelse för andra ämnen jag inte alltid har så stor kontakt med.

Tid och möjlighet att svara på frågor. I ett idealiskt samhälle hade jag tid att vänta in eleven och låta frågor utvecklas naturligt. I ett stort klassrum är detta sällan möjligt men det var oerhört behagligt att arbeta på det sättet.

Större elevstyrning av skolan är möjlig förutsatt att samhället och vuxenvärlden tydligt definierar vad dessa förväntar sig av eleven. Det innebär att abstrakta målformuleringar är en för obegriplig instruktion som därmed ignoreras.

Den fördjupade kontakt mellan elev och lärare som kommer av att arbeta så tätt ihop ger en fantastisk möjlighet att komma ner till det som behövs och göra ett arbete som känns lönande.

När nu veckan är slut känns det som jag kan återvända till mitt vanliga schema med stolthet över mina grasshoppers som än en gång visat sig så mycket större och så mycket starkare än vad jag vågat hoppas

Ave

Magnus

Till FROSTASKOLAN där jag arbetar

2 kommentarer:

  1. Låter som du haft en toppen toppen vecka! Följt bloggen....
    Lessen...men jag känner mig lika anti skolan nu som jag gjorde när jag gick där...det e hemska känslor, tvång, korvstoppning och en känsla av att inte duga någonting till och en känsla av att vara på helt fel plats. Allt ändrades dock på gymnasiet för att inte tala om högskolan...varför? Antagligen för att det var ett eget val...ingen kemi, fysik, teknik, bild, geografi, slöjd, musik eller gymnastik som fick mig att känna mig mindervärdig o en gnutta förståndshandikappad fanns på schemat. Idag e även mattematik obligatoriskt och ett krav, hade det varit det för mig hade jag varit såå kööörd! INGEN lärare i 9an trodde att jag skulle läsa tre år på universitetet...ingen lärare trodde på mig, förutom min svenska lärare. Han var toppen! Han gav mig en 2a men trodde på mig och det betydde mer än en siffra betyg.

    SvaraRadera
  2. Vi får inte lov att sätta tvåor längre och där kommer den irriterande formen EUM(IG) in i bilden. Jag vet inte hur det egna valet hjälper eftersom vi har väldigt många som inte vill någonting. Samtidigt skall det sägas att det har funnits och finns en hel del usla lärare. Det finns också usla kriterier att hålla sig till och ett och annat som inte heller hör hemma i skolan. Själv skulle jag önska en större dynamik i både ämnen och intagning till gymnasium och högskola så att lämplighet och vilja prövades mer och att det som inte ingår kunde räknas bort. Själv "botades" jag från idrott i skolan och har fortfarande ångest varje gång jag hör ordet "idrottsdag". På samma sätt minns jag kärringen som läste syrrans uppsats om Dracula och påstod att hon hittat på alltihop trots att skiten stod i ett lexikon. Samma idiot ville inte ge mig en femma i HK med motivationen att jag var kille. Lyckligtvis har jag kollegor idag både i HK och Idrott som ger mig en helt annan bild och som är fantastiska på det de gör.
    Som sagt ett bättre urvalsinstrument, en fundering på vad man behöver kunna för att klara sig och lite ordning på torpet så hade vi kommit långt.
    Däremot är det så att exempelvis kurslitteratur, föreläsningar och annat på högskolan många gånger är på engelska eftersom man plockar in experter utifrån. Klarar man inte det kanske man behöver göra något annat. På samma sätt som att jag aldrig skulle klara matten på LTH och accepterar det. Jag tror att idén att alla skall bli raketingenjörer är kontraproduktiv och är en av orsakerna till att skolan har massor av problem. Det, en i många fall kass utbildning, usel lön och en slags skräck för att leda ett klassrum.
    oops många saker på en gång dags att andas :D
    Ha Det Härligt

    SvaraRadera